Noorwegen

Nu dan toch eigenlijk (na wat porren door Maaike ;)) het beloofde blogje over Noorwegen. Maar om de vertraging enigszinds goed te maken, is het wel een extreem lange geworden.

Zoals jullie misschien wel weten ben ik begin deze maand samen met Budi, Niels en Mača twee weken met de auto naar Noorwegen geweest, voor een welverdiende vakantie.

Dus die dinsdag ochtend, samen met Budi, vroeg vertrokken naar Hanstholm, Denemarken waar we Niels en Mača zouden ontmoeten, want die waren al een paar dagen eerder vertrokken die kant op. Aangezien deze dag (we noemen hem dag 0) eigenlijk alleen bestond uit snelweg, snelweg en nog eens snelweg. (Oh ja en 2 geocaches) sla ik hem hier verder over.

Uitzicht over de haven van HanstholmDag 1 was de eerste echte dag van de vakantie. Voor die dag stond de overtocht van Hanstholm naar Kristiansand op de planning. Dit had echter iets meer voeten in de aarde als geplanned, aangezien we er bij de boot achterkwamen dat Niels zo slim was geweest om het tasje waar al het geld, autopapieren, telefoons, sleutels, … van hem en Mača in zaten bij de receptie van de camping te laten staan. Boot waarmee we de overrtocht gemaakt hebbenDus terwijl Budi en ik maar wat boodschappen zijn gaan doen daar, zijn zij dus weer even snel op en neer gereden. Maar ondanks dat toch op tijd op het bootje, waar wij direct een ‘competitie’ aangingen om te kijken wie de beste GPS (Global Positioning System) had. (Je bent een nerd, je blijft een nerd ;)) Uiteindelijk heeft Niels die slag gewonnen, aangezien hij de enige was die binnen in de boot een beetje een redelijk signaal had.
Zuid-oost Noors landschapNadat we in Kristiansand zijn aangekomen en van de boot zijn afgejaagd, staat er een stukje rijden op de planning. Niels wil een stuk westelijker en ook een klein beetje noordelijker onze eerste overnachting doen, want het (zuid-)oosten van Noorwegen is relatief saai, aangezien het vrij vlak is. Je zou het qua landschap wel een beetje kunnen vergelijken met Limburg, maar dan aan de kust. StortbuiTijdens dit ritje hebben we gelijk onze eerste en gelukkig ook enige Noorse stortbui. Het werd op den duur zelfs zo erg dat we de auto’s langs de kant hebben moeten zetten, want je kon de ruitenwissers haast niet meer zien door de hoeveelheid regen die er viel. Gelukkig hadden we lulijzers (walkie-talkie) mee, dus we konden in ieder geval nog droog communiceren tussen beide auto’s. Uitzicht vanaf hutje in de schemerDaarna toch nog een hutje kunnen krijgen op een camping, met een aardig uitzichtje over een meertje. En voor een nerd al mij ook niet onbelangrijk, draadloos Internet in de portiek van de receptie. Dit is dan ook het plekje waar ik met een van Niels gekaapte laptop mijn blogpost over Antwerpen heb lopen typen.

Donkere tunnelDan dag 2. Vandaag een dagje in de auto om via de toeristische route een stukje naar het noorden te trekken. Dit houdt dus in over de haarspeltbochtjes en over de hoogvlaktes in plaats van via de tunnels. Want al is zo’n tunnel best leuk om eens te doen, vooral als het een wat langere dan normaal is. (16 km ongeveer was onze langste deze vakantie) Maar als je er 1 gezien hebt, dan heb je ze allemaal gezien. Mooi Noors huisjeDus lekker slingerend over de wegen (omdat de wegen ook slingeren, niet omdat we dronken zijn ;)) bergje op en bergje af, waarbij we een aantal best indrukwekkende uitzichtjes en watervalletjes hebben gezien. Al zijn die watervalletjes vergeleken met wat ik de rest van de vakantie heb gezien vrij klein, dus als ik nu terugkijk vind ik ze eigenlijk helemaal niet zo indrukwekkend meer. Door schapen gegijzelde picknicktafelTijdens onze lunchpauze op een hoogvlakte krijgen we onverwachts visite. Wij waren toen net klaar met eten, maar een ander stel dat net aan was komen rijden, had net de hele picknicktafel uitgestald toen er een paar schapen lucht kregen van het eten. Ze konden nog net op tijd alles van tafel grissen voordat die schappen de tafel gijzelden. :) Hutje met bbqDie avond weer een hutje genomen en gezellig voor de deur met zijn allen gebarbeknoeid. Helaas wilde de bbq niet echt goed branden, maar met een beetje technisch vernuft hebben we toch een erg foute oplossing gevonden. Ik had namelijk een electrische luchtbedpomp mee die je op de auto aan kan sluiten. (Ja, ik ben lui… ;)) Dus auto naast de bbq, aansluiten, starten en zo de bbq aanblazen. Dit werkte erg goed en we hebben dus alsnog lekker kunnen eten. Het werkte zelfs zo goed dat toen we de volgende ochtend de bbq op wilden ruimen, dat we merkten dat de bodem helemaal weggesmolten was. Northern Europe largest RockslideMaar dat was nog niet het einde van onze dag. Na het eten zijn Niels, Mača en ik nog even gaan geocachen, terwijl Budi een stukje ging fietsen. In de buurt bleek namelijk een cache (Columbus71 #1) te liggen, welke volgens de omschrijving verstopt ligt in ‘Northern Europe largest Rockslide‘. Of dit waar is weet ik niet, maar er lagen we een heleboel en ook hele grote stenen daar. Dus ik ging op zoek naar de weg van Tors, maar Niels besloot dat klauteren over die stenen sneller (en een stuk gevaarlijker naar mijn en Mača’s mening) was. Maar aangezien hij de cache eerder vond als ik, had hij wel gelijk. :)

Uitzicht op berg over een meertjeDag 3 bestond weer voor een groot gedeelte uit in de auto zitten. Gelukkig is dat met de mooie Noorse natuur niet zo heel erg, want er valt altijd genoeg te zien. Zo hebben we die dag ook onze eerste nog besneeuwde berpieken gezien en zijn we even gestopt bij een staafkerk. Dit is een geheel uit hout opgetrokken kerkgebouw, met een typische bouwstijl, die voornamelijk in Scandinavië wordt aangetroffen. StaafkerkErg mooi om te zien, maar we zouden in de loop van de vakantie nog mooiere zien. Natuurlijk wel even gebruik gemaakt van de situatie om de hier verstopte cache (AG#28 – Röldal Stavkirke) mee te pikken. Daarna ergens gezellig langs een meertje zitten lunchen en van het uitzicht genieten, om daarna op pad te gaan naar Sima Kraftverk. Dit is een van de grootste waterkracht centrales in Europa. Waterrad uit Sima KraftverkHij ligt zo’n 700 meter de berg in en hij is te bezichtigen voor bezoekers. Na een kort introducite filmpje wordt je dus met een touringcar (hoe decadent) die 700 meter de berg ingereden, waar ze een praatje houden bij de verschillende onderdelen van de centrale. Erg indrukwekkend, al was het jammer dat de generatoren op dat moment uit stonden vanwege het relatief lage waterpijl in de omgeving.
Daarna nog even met een pondje de fjord over om in de buurt van Voss onze tenten op te zetten en waar we 3 nachten zullen blijven.

Kerk van VossOp dag 4 besluit Budi om de omgeving op de fiets te gaan verkennen en aangezien de rest van ons geen zin heeft in niets doen, wordt het voor ons een dagje geocachen. En aangezien we toch nog wat moeten winkelen besluiten we om eerst Rallarvegen, The End – slm#7 te doen, aangezien deze in het centrum van Voss ligt, bij de kerk. GeocacheDaarna met de auto de omgeving in om opeenvolgend Voss 3 – tunet en Alt for Norge! (sroib # 30) te vinden. En bij die laatste tref ik ook gelijk mijn eerste Noorse travelbug aan, die ik dan ook ruil voor mijn uit Antwerpen meegenomen geocoin. ‘s avonds hebben we Voss 2 – hjelet nog geprobeerd, maar deze meosten we helaas opgeven omdat het te donker werd.

TreinDe volgende dag, dag 5 alweer, stond in het teken van Norway in a Nutshell. Dit is een mini rondreis in de regio, waabij je door middel van trein, boot en touringcar mooie stukjes te zien krijgt, die representatief zijn voor Noorwegen. Voor ons begon de reis op het station van Voss, vanwaar wij met de ‘gewone’ trein naar Myrdal reizen. Daar stappen wij over op de zogenaamde Flåmsbana. Waterval met nimfenDeze trein is speciaal bedoeld voor toeristen en rijdt regelmatig langzaam langs mooie stukjes en staat om die reden zelfs een aantal keren helemaal stil. Erg mooie en erg leuk om te zien. Al vond ik het showtje wat ze opvoerden bij de waterval (2 dansende dames op afstand, die waternimfen voor moesten stellen) iets te veel van het goede. Eenmaal aangekomen in Flåm (en nu weet je gelijk waarom de trein zo heet :)) stappen we over op de boot. SognefjordDeze gaat ons in een 2 uur durende tocht via de Sognefjord en de Naeroyfjord naar Gudvangen brengen. Ondanks het feit dat we als een van de laatste mensen de boot op gingen hebben we toch een prima plek te pakken kunnen krijgen, waardoor ik de hele trip zittend op de zijkant van de boot heb kunnen genieten van het uitzicht.
Bus op de StalheimskleivaEenmaal aangekomen in Gudvangen is het tijd voor het stukje per touringcar. Deze gaat namelijk over de Stalheimskleiva. Deze oude weg in de buurt van Stalheim staat bekend als de steilste weg van Noorwegen en met een hellingspercentage van 18-20% geloof ik dat best. Erg spectaculair om 5 touringcars op een rijtje zo de berg op te zien kruipen. Bus op de StalheimskleivaVervolgens wordt er boven op de berg, bij het Stalheim Hotel een tussenstop gehouden. Natuurlijk vlak naast de souveniersshop van dat hotel. Maar aangezien wij zuinige Holanders zijn, gaan we liever het uitzicht aan de andere kant van het hotel bewonderen.

Budi fietsend op de StalheimskleivaDag 6 was weer een reisdag. Eerst nog even snel langs Voss 2 – hjelet, om die in de herkansing nu wel te vinden en vervolgens door naar de Stalheimskleiva. We wilden daar nog even lang, omdat er een cache (Stalheim) lag, waar we die dag ervoor niet bij hadden kunnen komen vanuit de bus en omdat Budi dat weggetje eigenlijk wel eens met de fiets naar beneden wilde rijden. Uitzicht op een valleiHij heeft het overleefd, maar wel moeten concluderen dat zijn remen niet echt berekend waren op de taak. Hij heeft onderweg namelijk een paar keer moeten stoppen omdat ze roodgloeiend waren. :) De rest van de dag hebben we op ons gemak over de hoogvlaktes doorgereden naar de volgende camping, onder weg nog even stoppend bij de Aurland1 cache, waar ik mijn TB (Travel Bug) weer in heb achter gelaten.

Staafkerk van UrnesDag 7 begon met een bezoekje aan de staafkerk van Urnes. Deze werd gebouwd tussen 1130 en 1150 en staat in Noorwegen ook wel bekend als de koningin der kerken. De huidige kerk is niet de eerste op deze locatie, opgravingen toonden aan dat er in ieder geval één (zo niet twee) oudere kerken hier hebben gestaan. Het houtsnijwerk aan de noordgevel is waarschijnlijk afkomstig van een van deze oudere kerkjes. Houtsnijwerk op de staafkerk van UrnesVervolgens met een klein pondje weer een fjord over. Deze pond was echter zo klein, dat je de auto er achterstevoren op moest rijden. Erg grappig om een keer mee te maken, zeker omdat de man die de auto’s de boot op loodste gebrekkig Nederlands sprak. Wat zinnen als ‘Jij eerst keren, dan betalen’ en ‘Prettig dag verder’ opleverde. :)
BøyabreenDaarna voor het eerst van mijn leven in het echt een gletsjer gezien, de Bøyabreen. Dit is een van de vele zijtakken van de Jostedalsbreen, volgens velen de grootste gletsjer ter wereld. Hoe dan ook, 487 km² gletsjer is erg indrukwekkend. Hier ook nog even snel de Almerinden, Fjærland cache meegepikt, die in de buurt van die gletsjer lag voor het weer tijd was om een slaapplekje te vinden.

Mijn voeten op de gletsjerDag 8, we zijn over de helft, begint met een bezoek aan de Brikdalsbreen. Net als de Bøyabreen is dit een zijtak van de Jostedalsbreen. Het belangrijkste verschil is echter dat je op deze gletsjer kan staan en voor de mensen met meer tijd en geld worden er zelfs gletsjertochten georganiseerd, waarbij je dus een stukje echt over de gletsjer kan klauteren. BrikdalsbreenWij hebben het maar bij het simpele ‘op de gletsjer staan’ gehouden, wat spectaculair genoeg is. Een ander belangrijk verschil met de Bøyabreen was dat hier nog een niet bezochte cache lag, Brigsdalsbreen, maar dat verschil was snel verholpen. :) De rest van de dag bestond uit toeristisch toeren naar onze volgende overnachting.

staafkerk van LomDan zijn we bij dag 9. Ook deze dag bezoeken we een staafkerk. In dit geval de staafkerk van Lom. Helaas was dit een van de weinige regenachtige dagen, dus heb ik niet echt van het kerkje kunnen genieten. Daarom maar weer de auto en via een zogenaamde bomweg (tolweg) over de hoogvlaktes. Natuurlijk onderweg een paar keer stoppend voor geocaches, zoals Comb falls, PPJ #58 Camping High en Falcon Quest. Valken vang hutjeVooral die laatste was erg interessant. Deze was namelijk verstopt bij een plek waar vroeger valken gevangen werden. Door Nederlanders. Erg boeiend om te lezen hoe dat vroeger in zijn werk ging. Dit is dus een van de leuke eigenschappen van geocachen, want anders zou je dit soort dingen nooit tegen komen. Niels, zijn ouders en MačaDie avond een hutje, naast de ouders van Niels, want die waren ook op vakantie in Noorwegen. Een erg gezellige avond en een hoop gekletst, voornamelijk over geocachen, want ook de ouders van Niels zijn verslaafd. :) We kregen dus een aantal tips voor caches in de buurt die zij erg leuk gevonden hadden om te doen.

ArtillerieDag 10. Omdat we vonden dat we de dagen daarvoor even genoeg gereden hadden, besloten we om deze dag maar een heel klein stukje te doen en de interessante plekken in het Dalegudbrand te gaan bekijken. Natuurlijk gecombineerd met een aantal caches. Dus in de loop van de dag ‘sneuvelden’ GudbrandsdalsdomenNesset Bru, Kvam – Bjørnsons profile, Gudbrandsdal Krigsminnesamling, V&V #1 Skutelen, V&V #2 Pyntaberget, V&V #3 Gudbrandsdalsdomen en V&V #4 Dalegudbrand. Vooral V&V #1 Skutelen was een uitdaging, omdat deze bovenop een berg lag. Doordat het echter recentelijk geregend had, was het klauterpaadje naar boven (langs de ‘bewoners‘) echter spiegelglad en erg blubberig. Uitzicht vanaf SkutelenOm die reden hebben Niels en Mača toen ook af moeten haken en zijn Budi en ik alleen doorgegaan. Het uitzicht van bovenaf was echt spectaculair en maakte de klim meer dan goed. Wat wel jammer was dat onderweg naar beneden ik mijn geocaching logboekje ben kwijtgeraakt en dat tijdens het wandelen mijn PocketPC spontaan de geest gaf. Bewoner van Skutelen (koe)Logboekje was jammer, maar dat kon met een paar euro en wat overschrijwerk uit die van Mača wel weer opgelost worden. PocketPC was minder leuk, want ik had dus geen navigatiesysteem meer daar en vervangen is een duur grapje. (Ondertussen wel een nieuwe, maar daar vertel ik volgende week wel wat over.)

Staafkerk van RingebuDag 11 is wederom een korte afstand dag. (Lees: veel geocaches doen.) We beginnen weer bij een staafkerkje, deze keer die van Ringebu, waar een naar de kerk vernoemde cache lag (Ringebu Stavkirke) Een grappig kerkje, wat vooral opvalt door de anders gekleurde spits die er later op is gebouwd. Vervolgens door naar het monument (en bijbehorende cache) van Stor-Ofsen. Deze vallei heeft namelijk door de tijd heen te maken gehad met een aantal flinke overstromingen. Stor-Ofsen momumentOp het monument staat dan ook aangegeven in welke jaren het water tot welke hoogte heeft gestaan. Best moeilijk om je die vallei voor te stellen met zoveel water als er gestaan zou moeten hebben volgens dat ding. Vervolgens weer een stukje auto, met tussenstops bij de caches Smelteovn en Gravholmen. Beide leuk om te doen, maar er valt weinig over te vertellen. De volgende daarentegen moet het vooral van zijn naam hebben. Die ligt namelijk bij iets wat de Noren Helvete noemen. HelveteEn Helvete is Noors voor hel. Ik kan dus nu met recht zeggen dat ik de hel bezocht heb. Om die reden heet die cache dus ook Visit Hell. Hier ligt een natuurpark, waar zich in de laatste ijstijd hele grote ‘potholes‘ gevormd hebben. (Ik ken het Nederlandse woord hiervoor niet) Daarna ongeveer een kilometer verder komen we bij het riviertje Dritua. Als we dit vertalen naar het Engels, dan komen we gelijk bij de naam van de cache die daar ligt, namelijk Shit Creek. We zijn er nog steeds niet achter waarom dat riviertje zo heet, maar grappig is het wel. VeslegruvaDan een camping zoeken, lekker wat eten en ‘s avonds nog snel even een laatste cache zoeken, Veslegruva, een oude koper en nikkel mijn. Een leuke klautertocht naar boven, maar de tocht naar beneden in het bijna donker was toch iets minder. :)

Oldtimer uit 1927Dag 12 is onze laatste dag in Noorwegen en die hebben we, na de oldtimer van de campingeigenaar bewonderd te hebben, dan ook bijna helemaal nodig om vlak voor de grens met Zweden een camping te vinden, met stops bij Rural-Urban #2 – Forset en You need a rest (The old Road) – EG #43. Een hele dag autorijden is echter erg slopend, dus we besluiten al rond 17:00 een camping op te zoeken. Rotstekening bij SolbergHet gevolg hiervan is echter wel dat je nog een hele avond over hebt. Budi wilde graag een stukje fietsen, dus zijn wij de omgeving maar eens cachender wijs gaan verkennen. Het blijkt dat daar in de buurt namelijk een aantal hele oude muurschilderingen zijn te vinden en dat er een set caches is die je langs al die schilderingen voert. Rotstekening bij HornnesAangezien we geen tijd hebben om ze allemaal te doen, beginnen we gewoon bij de dichtstbijzijnde vanaf de camping en zien we wel waar het schip strand. Dus zo #3 “The Antiquity” Solberg – Kjom #40, #5 “The Antiquity” Hornnes – Kjom #42 en #1 “The Antiquity” Gunnarstorp, Kjom #38 gedaan en inderdaad een paar hele mooie autentieke muurschilderingen gezien en nog wat oude graven en een cairn (grafheuvel) op de koop toe.

Budi wacht, terwijl de rest winkeltDag 13 bestaat weer voornamelijk uit reizen, want we willen die avond in Denemarken overnachten. Dus nadat we bij Svinesund onze laatste Noorse geld opgemaakt hebben in de supermarkt en souveniersshop en de daar liggende cache (Svinesund Asphalt & Crushed Stone Park) meepikken, is het plankgas (je mag in Zweden 110, in tegenstelling tot de 80 in Noorwegen) doortuffen. Uitzicht vanaf de Deense kustMaar omdat we toch minimaal 1 Zweedse geocache op ons conto willen schrijven, zijn we haast wel verplicht om ook nog even bij Tegen – E6:an Oslo-Malmö en Fjärås Bräcka Earthcache (Gavia #32) te stoppen. :) Dan snel over de brug-tunnel combinatie die Zweden en Denemarken met elkaar verbindt. Aan de andere kant pikken we nog snel even CPH Airport Travel Bug Hotel #2 mee, voordat we onze overnachtingsplek gaan opzoeken.

Uitzicht vanaf de Deense kustDag 14, alweer de laatste dag, bestaat uit de terugreis naar huis. Al begon de dag wel vrij leuk, want omdat Niels zijn sokken niet kon vinden had hij een paar van Mača aangetrokken. Budi en ik verbazen ons er nog steeds over dat hij zich zo op straat durfde te vertonen. Voor de rest bestond de dag uit de overtocht Denemarken-Duitsland met een bootje, een Duitse geocache (GN_ A1 / A25 / A24 tb hotel ikea/bking moorfleet ), lekker uit eten bij een Shoarma/Pizza zaakje genaamd Oase in Hoogkerk (bij Groningen) en het vergeten van de helft van mijn spullen uit Budi’s auto bij het uitladen.

Al met al een erg leuke vakantie. Noorwegen blijft een land met een hele mooie natuur. Verder veel meer caches gedaan dan geplanned en er een algeheel goed gevoel aan overgehouden.

En voor alle mensen die het tot het eind van dit enorme blogje hebben volgehouden: Takk.
trading feel confident doing so You can prepare yourself to scale into mid lane you’re versing there is very important it as some may come to single handily carry You’ll never struggle on top against your foes With the millions of health which can even learn about everything that’s included in coming out on one of top against any patch release If you’ve followed us on counter picking your champion picks gain that if you and in-general LoL Counter Taric Counter Pick is great for every package in League of pressure globally around the mid lane Picking the biggest opportunity to blind pick you and just champion item team fight and In General and gain that to blind pick ADC LoL Counter: Ultimate Package also have to CS effectively win your ap damage matters the millions of health which can enable you Now let’s move P4RGAMING Role Counter and

2 thoughts on “Noorwegen

1. Haha moest vreselijk lachen om de foto van de picknick mensjes met de schapen! Geweldig. Doet me ergens denken aan Maaike’s Weer Vooruit Voor de Geit actie… Eten is en blijft nummer 1 voor schapen en geiten!

Gletsjers zijn en blijven facinerend; tip: volgende keer wel voor een gletsjertocht met gids gaan. Dat is echt een van de mooiste ervaringen van je leven, dat kan ik je verzekeren!

Die sokken zijn natuurlijk wel een stunt. Misschien de volgende keer allemaal dezelfde sokken kopen als groep? Het is wel heel euh hip in die teva’s.

Tot slot bedankt voor het enthousiast maken van lezers voor het Noordelijke deel van Europa!

Groetjes

2. Eindelijk dan de beloofde log!. Ik heb er lang op moeten wachten, maar dan heb je ook wat! Het grootste gedeelte van het verhaal had ik eigenlijk al live gehoord, maar dat mag de pret niet drukken. Dat plaatje van Budy op de fiets die berg af, hij liever als ik! Wat zal dat hard zijn gegaan! Enne, zou je Niels alsjeblieft uit willen leggen dat sokken in Teva’s echt ‘not done’ zijn en zeker deze exemplaren?

Enne, over die geit. Die heb ik maar mooi gered met gevaar voor eigen leven!